הרצאות מוקלטות של מרכז חדרים

כל ההרצאות של מרכז חדרים מועלות גם לערוץ היוטיוב שלנו. מוזמנים להירשם.

נישואין מוצלחים – 7 עקרונות של ד"ר ג'ון גוטמן

איילת קורן שטיינר בהרצאה ניתנה לכבוד ט"ו באב תש"פ במרכז חדרים לתרבות יהודית ישראלית.

קהלת – שיעור 2

הבל הבלים, הכול הבל? פסימי או אופטימי? מפוכח או פילוסופי? הרבה נעמה דפני-קלן בקריאה משותפת ופתוחה, בניסיון להבין את קהלת ואת עצמנו.

סדרת השיעורים על קהלת היא פרי שיתוף פעולה של קהילת אהל אברהם בליאו באק ומרכז חדרים לתרבות יהודית ישראלית. השיעור הראשון התקיים בתאריך 25 באוגוסט 2020.

קהלת – שיעור 1

הבל הבלים, הכול הבל? פסימי או אופטימי? מפוכח או פילוסופי? הרבה נעמה דפני-קלן בקריאה משותפת ופתוחה, בניסיון להבין את קהלת ואת עצמנו.

סדרת השיעורים על קהלת היא פרי שיתוף פעולה של קהילת אהל אברהם בליאו באק ומרכז חדרים לתרבות יהודית ישראלית. השיעור הראשון התקיים בתאריך 18 באוגוסט 2020.

מדברים צהלית

ד"ר רוביק רוזנטל על ספרו החדש: מדברים צהלית – על המחקר וכתיבת הספר, ודוגמאות רבות מהשפה הצבאית. פרופ' אהרון בן זאב מוסיף את נקודת מבטו הייחודית. האירוע התקיים במרכז חדרים לתרבות יהודית ישראלית בתאריך 18 באוגוסט 2020.

הסיפור המופלא של כיבוש חיפה במלחמת העולם הראשונה

יגאל גרייבר מהעמותה לתולדות חיפה, על כיבוש חיפה במלחמת העולם הראשונה, ועל גילויים מרתקים הקשורים בו. ההרצאה ניתנה במסגרת שיתוף הפעולה עם מרכז חדרים לתרבות יהודית ישראלית בתאריך 13 באוגוסט 2020.
בשל תקלה טכנית ההרצאה נקטעת בכמה מקומות, אך היא מופיעה בשלמותה. עמכם הסליחה.

דיוקנאות ילדים במאה ה-19 כראי התקופה

מרים חלפין, מדריכה ומתנדבת במוזיאון ישראל ובמוזיאון תל אביב, על דיוקנאות ילדים מהמאה ה-19, ודיוקן אחד מיוחד של בנימין דיזראלי. ההרצאה ניתנה במסגרת מרכז חדרים לתרבות יהודית ישראלית, בתאריך 13 באוגוסט 2020.

טיול לבית שאן

מדריכת הטיולים הייחודית והמעמיקה נורית גרינברג מחזירה אותנו בזמן בטיול ברחובותיה של בית שאן העתיקה. ההרצאה ניתנה במסגרת מרכז חדרים לתרבות יהודית ישראלית בתאריך 24 באוגוסט 2020.

טיול לקיסריה העתיקה

קיסריה – העיר האדירה, הנמל, שכבות ההיסטוריה הסיפורים של יוספוס פלביוס – כל אלו בטיול מהכורסא עם המדריכה הוותיקה והמנוסה נורית גרינברג. ההרצאה ניתנה במרכז חדרים לתרבות יהודית ישראלית בתאריך 3 באוגוסט 2020.

"בזכרנו את ציון" – קינות שקוננו על ירושלים בימי חורבנה

הרב בני לאו בשיעור לט' באב, במסגרת 929 ומרכז חדרים לתרבות יהודית ישראלית בחיפה, בערב ט' באב תש"פ, 29 יולי 2020.

קמצא ובר קמצא – שיעור לט' באב

ד"ר גבי חזות על האגדה המפורסמת על קמצא ובר קמצא, ועל זוויות חדשות המתגלות כשמעמיקים בה. ההרצאה ניתנתה במרכז חדרים לתרבות יהודית ישראלית, ערב תשעה באב תש"פ, 29 ביולי 2020.

מנהלת "שכנות טובה" בגבול ישראל-סוריה

סא"ל אייל דרור על הקמת מנהלת "שכנות טובה" והפעלתה, טיפול בפצועים סורים בזמן מלחמת האזרחים, וסיוע הומניטרי מסיבי שמדינת ישראל העניקה לפליטים הסורים. ההרצאה ניתנה במסגרת הרצאות "משדרים חדרים" במרכז חדרים לתרבות יהודית ישראלית, בתאריך 21 ביולי 2020.

חיפה עיר העתיד

פרופ' ארנון סופר על תולדות חיפה בהקשר לאומי ובינלאומי; על היופי, האתגרים, הקשיים והפוטנציאל של העיר היפה בישראל. ההרצאה ניתנה במסגרת שיתוף פעולה בין העמותה לתולדות חיפה ומרכז חדרים לתרבות יהודית ישראלית, בתאריך 23 ביולי 2020.

שביל הסנהדרין

יאיר עמיצור אחראי מטעם רשות העתיקות על שביל סנהדרין החדש. בהרצאה על יצירת השביל, על התכנים, ומדוע זה הטרק הלוהט ביותר בישראל כרגע! הרצאה במיזם "משדרים חדרים" של מרכז חדרים לתרבות יהודית ישראלית, בתאריך 20 ביולי 2020.

"הרוח שבחומר"
פרק רביעי: "שחור על לבן, זכר לחורבן"

ד"ר תמר שדמי מראה כיצד מתבטא החורבן באומנות יהודית מסורתית, עתיקה וחדשה.הרצאה רביעית ואחרונה בסדרה ששודרה ב"משדרים חדרים" במרכז חדרים לתרבות יהודית ישראלית בחיפה, בתאריך 30 ביולי 2020.

"הרוח שבחומר"
פרק שלישי: מהי אומנות יהודית? הציווי מול המצוי

ד"ר תמר שדמי בהרצאה על מי מפחד מאומנות יהודית? על שאלת קיומה ואופיה של אומנות חזותית ביהדות לאורך הדורות. לקראת סוף ההרצאה עולה לשידור האומנית רות קסטנבאום בן דב (יצירה שלה פותחת את ההרצאה). ההרצאה ניתנה במיזם "משדרים חדרים" במרכז חדרים לתרבות יהודית ישראלית בחיפה, בתאריך 26 ביולי 2020.

"הרוח שבחומר"
פרק שני: לא תעשה לך פסל

ד"ר תמר שדמי על דימויי האל היהודי והנוצרי באמנות החזותית לאורך ההסטוריה של האמנות, מהתקופה העתיקה עד ימינו. הסדרה "הרוח שבחומר" היא חלק ממיזם "משדרים חדרים", הרצאות זום של מרכז חדרים לתרבות יהודית ישראלית. ההרצאה ניתנה בתאריך 19 ביולי 2020.

"הרוח שבחומר"
פרק ראשון: קומיקס בבית הכנסת?

ד"ר תמר שדמי על בית כנסת עתיק מהמאה השנייה, שעל  קירותיו ציורים יוצאים מן הכלל המתארים אירועים מהמקרא. הסדרה "הרוח שבחומר" היא חלק ממיזם "משדרים חדרים", הרצאות זום של מרכז חדרים לתרבות יהודית ישראלית. ההרצאה ניתנה בתאריך 12 ביולי 2020.

"מפגשים עולמיים בחדרים"
פרופ' פרד לזין, מנהטן

פרופ' פרד לזין משתף בסיפור חייו, מחקרו, ועל המצב הנוכחי במנהטן. שיחה במסגרת הסדרה "מפגשים עולמיים" במרכז חדרים לתרבות יהודית ישראלית, בתאריך 26 באוגוסט 2020. מראיין: דני שטיינר, מנהל מרכז חדרים.

"מפגשים עולמיים בחדרים"
בריג'יט דיין, מנהטן

בריג'יט דיין, פעילה בקהילה היהודית במנהטן, בשיחה אישית עם הרבנית מיכל כהנא, על החיים, על העיר ועל הקהילה היהודית.

המפגש התקיים במסגרת המיזם "משדרים חדרים" במרכז חדרים לתרבות יהודית ישראלית בחיפה, בתאריך 19 באוגוסט 2020.

"מפגשים עולמיים בחדרים"
זאק בודנר, פאלו אלטו
Zack Bodner, CEO of the Palo Alto JCC in conversation

זאק בודנר, מנהל מרכז קהילתי יהודי JCC, על מרכז קהילתי בשגרה ובחירום..

This Zoom meeting took place at the Hadarim Jewish Israeli cultural center in Haifa, August 12, 2020.
Interviewer: Rabanit Michal Kohane

"מפגשים עולמיים בחדרים"
ד"ר שולמית פורסטנברג-לוי, פירנצה

ד"ר שולמית פורסטנברג-לוי בסיפורים ותובנות על קהילת פירנצה,מחקריה, וחייה  בקהילה בעבר ובהווה. המפגש התקיים במסגרת המיזם "משדרים חדרים" במרכז חדרים לתרבות יהודית ישראלית בחיפה, בתאריך 22 ביולי 2020.

"מפגשים עולמיים בחדרים"
האב דומיניק ג'נטיאל, בריסל

"מפגשים עולמיים בחדרים" – סדרת מפגשים עם דמויות מרתקות מהעולם, עם הקשר יהודי ישראלי. הפרוייקט הוא חלק משידורי הזום של מרכז חדרים לתרבות יהודית ישראלית. מראיין: דני שטיינר, מנהל מרכז חדרים. צולם בתאריך 25 ביוני 2020.

השקת הספר "בלחש"

בהשתתפות הסופרת דורית זילברמן, פרופ' ניצה בן דב, יו"ר אגודת הסופרים במודיעין ד"ר רחל אברהם איתן, הסופר והמשורר עמיקם יסעור, צביקה ניר יו"ר אגודת הסופרים העבריים בישראל. מנחה: צביה פורר, יו"ר אגודת הסופרים בחיפה. ליוו בשירה: גלעד שפירא וצבי שקולניק. הערב התקיים בשיתוף מרכז חדרים לתרבות יהודית ישראלית בחיפה, בתאריך 16 ביולי 2020.

השקת הספר "מדרש אישה"

בהשתתפות פרופ' עליזה שנהר, הרב פרופ' יאיר ליפשיץ והרבה נעמה דפני קלן. מנחת הערב: הד"ר צפי זבה אלרן.
ליווי מוזיקלי: אורן עדן ודפנה הדר.
הערב התקיים בחצר מרכז חדרים לתרבות יהודית ישראלית, בתאריך 22 ביוני 2020.

אפוסים אפריקאיים: משני צידי המתרס

מספר הסיפורים הד"ר יואל שלום פרץ וגיא זנדמן בסיפורים מרתקים מהיבשת השחורה…

ההרצאה ניתנה במסגרת המיזם "משדרים חדרים" בתאריך 15 ביוני 2020.

"אור זרוע" – מוקי צור וחברים על הספר החדש בעריכתו

מוקי צור, פרופ' פניה עוז-זלצברגר וערן ברוך בדיון על הספר החדש "אור זרוע", בעריכת מוקי צור. פתיחה: דני שטיינר, מנהל מרכז חדרים; הנחיה: נופר סימפסון. הערב של מרכז חדרים לתרבות יהודית ישראלית בשיתוף בינ"ה, התקיים בתאריך 9 ביוני 2020.

לחלץ את עצמי

הסופרת והמשוררת מירה קאופמן משתפת ומשלבת בין הביוגרפיה שלה, למעשה הספרותי. הרצאה שניתנתה במסגרת המיזם "משדרים חדרים" בתאריך 3 ביוני 2020.

על אפוסים יהודיים ופרסיים

מספר הסיפורים והחוקר ד"ר יואל שלום פרץ מפליא בסיפורים אגדות וקצת היסטוריה. ההרצאה ניתנה במסגרת המיזם "משדרים חדרים", במרכז חדרים לתרבות יהודית ישראלית, בתאריך 25 במאי 2020.

הסיפור של השומר החדש ומצב הקרקעות בישראל

אורי ספיר בהרצאה מרתקת על היווסדות השומר החדש, ועל המורכבויות בנושא קרקעות בישראל. ההרצאה במסגרת "משדרים חדרים" מיזם הזום של מרכז חדרים לתרבות יהודית ישראלית, ובשיתוף אגודת העיתונים בחיפה והצפון. ההרצאה הועברה בתאריך 1 ביוני 20202.

איפה סבא גר? ממסע שורשים להנצחה לאומית

טליה קליינר-דייגי, נכדתו של אברהם דייגי, מפדויי השבי הנאצי. יצאה בשנת 2012 למחקר שורשי המשפחה, והפכה למייסדת ארגון בני משפחות פדויי השבי, מובילה כיום מפעל הנצחה לאומי בשיתוף עם ארגונים בארץ ובעולם. סבה של טליה היה מראשוני המתנדבים של היישוב היהודי בארץ ישראל לצבא הבריטי, מרביתם לחיל החפרים, ואלפים מהם נפלו בשבי הנאצי. הפרשה המוגדרת היום כפרשת השבי הגדולה ביותר בתולדות העם היהודי – הודרה מהנצחה לאורך השנים.

ואלה תולדות האלכוהול והטיפה המרה

אלכוהול, אלכוהול, אלכוהול: איך הוא נוצר? כיצד מכינים את כל המשקאות הקסומים הללו? בירה, וויסקי, וודקה ועוד כל מיני בקבוקים נידחים בארון (על יגרמייסטר שמעתם?). פרופ' אמוץ דפני בהרצאה תמציתית שתיתן לכם בסיס של האיך והמה בנושא האלכוהול. ההרצאה ניתנה במסגרת המיזם "משדרים חדרים" של מרכז חדרים לתרבות יהודית ישראלית, בתאריך 9 ביולי 2020.

על תולדות תפוח האדמה, העגבנייה והצ'ילי

פרופ' אמוץ דפני בהרצאה נוספת המשלבת בוטניקה, היסטוריה, סיפורים ומבט מעניין על העולם. ההרצאה ניתנה במסגרת מיזם "משדרים חדרים" של מרכז חדרים לתרבות יהודית ישראלית, בתאריך 1 ביוני 2020.

עצים מקודשים בישראל

פרופ' אמוץ דפני בהרצאה במסגרת "משדרים חדרים" הרצאות ZOOM בימי קורונה במרכז חדרים לתרבות יהודית ישראלית. ההרצאה ניתנה בתאריך 25 במאי 2020.

מועדון הזמר עולה לירושלים

התכנסנו בערב יום ירושלים, במרכז חדרים לתרבות יהודית ישראלית, לשיר שירי ירושלים עם להקת הבית של תוצרת הארץ וזמרים אורחים. ההופעה התקיימה ביוטיוב לייב בתאריך 21 במאי 2020.

"כמו נעמי", המסע לחיפוש הבית

יהודית לויזון, משוררת וביבליותרפיסטית בסיפור מסע החיים על רקע ילדות בשכונת הדר הכרמל בחיפה. מסע של התמודדות עם טראומות ילדות וחיפש אחר בית ומשמעות. על הקשר עם אמה, ועבודתה בפנימייה הטיפולית "אהבה". ההרצאה שודרה בתאריך 20 במאי 2020 במסגרת "משדרים חדרים" של מרכז חדרים לתרבות יהודית ישראלית.

מדמשק לבואנוס איירס

פרופ' סופיה מנשה על ספרה המתאר מסע משפחתי עלום. ההרצאה ניתנה במסגרת מרכז חדרים בתאריך 19 במאי 2020.

טיול לתל דן

נורית גרינברג, מדריכת טיולים וחוקרת, מדריכה עוד טיול בכורסא, הפעם בתל דן, עם חיבורים לתנ"ך, לארכיאולוגיה והיסטוריה – והתגליות מפתיעות! ההרצאה ניתנה במסגרת המיזם "משדרים חדרים" בתאריך 8 ביוני 2020.

טיול למגדל-מגדלא

מדריכת הטיולים והחוקרת נורית גרינברג בטיול מרתק, ומפגש יהודי-נוצרי במגדל – מגדלא שליד הכנרת.
ההרצאה ניתנה במסגרת "משדרים חדרים", בתאריך 15 במאי 2020.

סיפור משפחתי בשחור לבן

נורית גרינברג מדריכת הטיולים והחוקרת, משתפת בסיפורה המשפחתי המרתק.
ההרצאה התקיימה במסגרת המיזם "משדרים חדרים" של מרכז חדרים לתרבות יהודית ישראלית, בתאריך 31 במרץ 2020.

גבורה נשית הכיצד?
ערב לכבוד הספר "בזמן"

בהשתפות המחברת הרבה פרופ' דליה מרקס, פרופ' עליזה שנהר, הרבנית רבקה לוביץ', נעמה לזימי, וקבוצת קהילות שרות. הערב התקיים במרכז חדרים בריאלי בתאריך ב' טבת תש"פ, 30 בדצמבר 2019.

מנהיגות בשעת משבר, הרצאה 10

ד"ר דנאל קאהן ופרופ' אסף יסעור על רעמסס השלישי ונפילת האימפריה המצרית. פרק עשירי ואחרון בסדרת ההרצאות, מיזם משותף של החוג לתולדות ישראל ולמקרא באוניברסיטת חיפה ומרכז חדרים לתרבות יהודית ישראלית. ההרצאה ניתנה בתאריך 5 ביולי 2020.

מנהיגות בשעת משבר, הרצאה 9

ד"ר גילה הדר וד"ר שי סרוגו על גיבורות וגיבורים שאלוניקאים: הסופרת, הנביאה וההוזה ריינה כהן, ושניים עשר חלוצי הים. הדרה מנהיגות בשעת משבר היא פרי שיתוף פעולה של מרכז חדרים עם החוג לתולדות ישראל ולמקרא באוניברסיטת חיפה. ההרצאה ניתנה בתאריך 28 ביוני 2020.

מנהיגות בשעת משבר, הרצאה 8

ד"ר מוטי זעירא וד"ר צפי זבה-אלרן מדברים על שפה, זיכרון וזהות אצל ביאליק ונעמי שמר. הרצאה מספר 8 במסגרת שיתוף הפעולה בין מרכז חדרים לתרבות יהודית ישראלית והחוג לתולדות ישראל ומקרא באוניברסיטת חיפה. ההרצאה שודרה בתאריך 21 ביוני 2020.

מנהיגות בשעת משבר, הרצאה 7

ד"ר טל אלמליח וד"ר איתמר כסלו: אהבתו של בן גוריון לתנ"ך והתפקיד שמילא במנהיגותו ובמשנתו. הרצאה במסגרת הסדרה "מנהיגות בשעת משבר" של מיזם משדרים חדרים עם החוג לתולדות ישראל ומקרא באוניברסיטת חיפה. ההרצאה שודרה בתאריך 14 ביוני 2020.

מנהיגות בשעת משבר, הרצאה 6

ד"ר משה לביא וד"ר סבטלנה נטקוביץ: אלישע בן אבויה ו'אחרים' אחרים – דמותו של אלישע בן אבויה מחז"ל עד להשכלה, שוליים כהנהגה. ההרצאה התקיימה בתאריך 7 ביוני 2020, במסגרת הסדרה "מנהיגות בשעת משבר" של מרכז חדרים לתרבות יהודית ישראלית והחוג לתולדות ישראל ומקרא באוניברסיטת חיפה.

מנהיגות בשעת משבר, הרצאה 5

פרופ' יוסי חיות וד"ר מיכה פרי: בת יוסף מבגדד וסוניאדורה בעלת החלום: נביאות ומיסטיקאיות בימי הביניים ובעת החדשה המוקדמת.

ההרצאה ניתנה בתאריך 31 במאי 2020, במסגרת הסדרה "מנהיגות בשעת משבר" של מרכז חדרים לתרבות יהודית ישראלית, אוניברסיטת חיפה, החוג לתולדות ישראל ומקרא, והמדרשה באורנים.

מנהיגות בשעת משבר, הרצאה 4

ד"ר סדריק כהן סקלי וד"ר רות קרא איוונוב קניאל: מתינוק נטוש למבשר המונותאיזם – משה אצל הרמן כהן, פרויד ודרידה.

ההרצאה התקיימה בתאריך 24 במאי 2020, במסגרת שיתוף פעולה בין מרכז חדרים לאוניברסיטת חיפה, החוג לתולדות ישראל ומקרא, והמדרשה באורנים.

משך ההרצאה: שעה

מנהיגות בשעת משבר, הרצאה 3

ד"ר הלל ניומן ופרופ' אייל בן אליהו משוחחים ודנים על מנהיגותו של רבי יהודה הנשיא בהקשר ההיסטורי והיהודי.
ההרצאה התקיימה בתאריך 17 במאי 2020, במסגרת שיתוף פעולה בין מרכז חדרים לאוניברסיטת חיפה, החוג לתולדות ישראל ומקרא, והמדרשה באורנים.

משך ההרצאה: שעה

מנהיגות בשעת משבר, הרצאה 2

פרופ' יונתן בן דב וד"ר גילי קוגלר: יחזקאל אל מול הגלות.
ההרצאה ניתנה בתאריך 10 במאי 2020, במסגרת שיתוף פעולה בין מרכז חדרים לאוניברסיטת חיפה, החוג לתולדות ישראל ומקרא, והמדרשה באורנים.

משך ההרצאה: שעה

מנהיגות בשעת משבר, הרצאה 1

פרופ' דני גוטווין ופרופ' זהר שגב: הרצל ובן גוריון: מנהיגות מחוץ לקופסא. ההרצאה ניתנה בתאריך 3 מאי 2020, במסגרת שיתוף פעולה בין מרכז חדרים לאוניברסיטת חיפה, החוג לתולדות ישראל ומקרא, והמדרשה באורנים.

משך ההרצאה: שעה